söndag 6 april 2014

Rik på riktigt?!

Under min semester läste jag en fantastisk liten bok: Rik på riktigt: en värdefull vardag är möjlig! av Fredrik Warberg och Jörgen Larsson. Jag har haft den i min bokhylla länge och har faktiskt läst den en gång för flera år sedan. Men just nu, snart 37 år, tvåbarnsmor och med en annan vardag än jag hade då, tog den sig rakt in i själen.

Fredrik Warberg och Jörgen Larsson berör precis det jag funderar över: hållbarheten i vårt sätt att leva, hur det påverkar oss som individer, vårt samhälle och vår värld. De sätter också fingret på flera ömma punkter: vårt tv-tittande (och räknar ut hur många timmar vi ägnar åt tv-tittande ur ett livsperspektiv...hua), vårt eviga strävande framåt-uppåt och våra tidsprioriteringar. De pratar om Lagom och om Förnöjsamhet. Två ord jag själv har väldigt svårt att förhålla mig till. Jag föll också för deras tankeexperiment:

Vad skulle vara annorlunda om vi människor helt plötsligt blev materiellt och ekonomiskt förnöjsamma och istället använde all vår förändringsenergi till att förbättra våra relationer?

Denna bok rekommenderas till alla som funderar över vardagen, livet, och hur vi använder vår tid.

(Fick mig också en lite käftsmäll genom detta citat från Täppas Fogelberg: "Att åka på weekendsemester till New York fixar väl vilket pucko som helst, men det är en rejäl utmaning att få en trist tisdag i november att svänga." Precis. Mvh Solstolen på Gran Canaria.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar