måndag 24 februari 2014

Älskade, hatade smartphone

Nu ska den här gamla godingen återigen ta ett kliv in i mitt liv. Femton år gammal, något omodern, lite repig och dessutom stendöd. I morgon ska han få nytt liv, och nytt batteri hos någon urmakare i stan.

Nej, det beror inte på nostalgi. Jag har börjat projekt Trappa ner på mobilberoende. Jag är ingen extrem mobilanvändare, har till exempel aldrig spelat mobilspel. Men Facebook, Instagram, Tradera och diverse andra appar brukar få ett antal besök per dag. För många.

I går rensade jag appar. Facebook åkte bort, Twitter också tillsammans med diverse "bra-att-ha"-appar som bara ligger där och skapar oro, aldrig är använda. Instagram behåller jag eftersom jag använder den i mitt jobb. Jag tänker inte sluta med Facebook. Däremot kolla mer sparsamt och från min dator. Det kommer inte ta död på mig, och jag kommer inte blir utesluten ur mina kompisgäng.

Att börja med armbandsklocka igen är ett sätt att dra ner på de säkert 50 gånger per dag som jag trycker på knappen nederst på mobilen för att se vad klockan är. Inte så farligt egentligen, att kolla klockan, men jag tycker att det bidrar till att mobilen används mer än jag vill. 

Utvärdering kommer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar