måndag 10 februari 2014

No more köpstopp

Ja, du hörde rätt. Jag som slog på stora trumman och minsann skulle ta mina funderingar om konsumtion "hela vägen". Inga mer tankar utan nu jäklar ska det bli handling.

Faktum är att jag har funderat ganska mycket på nyttan med ett köpstopp. Till en början tyckte jag att det kändes spännande och det triggade mig också att jag rentav mådde dåligt att att inte FÅ handla. Sista tiden har det snarare känts som att jag skjuter över målet. Det är svårare att träna på medveten konsumtion när man inte får handla någonting. Det finns liksom inget att träna på. Jag har en liknelse. Du behöver verkligen gå ner i vikt. Vilket fungerar bäst: Att börja viktminskningen med att fasta alternativt gå runt på diverse bars och proteinpulver för att "avgifta dig" och komma igång? Eller att från början ta itu med ditt beteende och lära dig ett nytt, sundare beteende när det gäller mat och motion? Vi är olika, men för min del pekar det åt nummer två.

Därför börjar jag med in/ut-modellen som jag läst på flera bloggar. Varje vecka kommer jag att redovisa veckans inköp och veckans utresning och tanken är att försöka ligga på minus.

För alla inköp gäller: Handla eko. Handla secondhand. Kolla vad som finns hemma först. Fundera på om du verkligen behöver det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar