lördag 4 januari 2014

Dags för köpstopp

Jag har funderat länge. Jag har vägt fram och tillbaka. Jag har ibland tänkt att det är för extremt och lite löjligt. Borde det inte bara räcka att bli lite mer medveten? Nej, det gör det inte. Ska det vara ska det vara. Nu kör jag all-in. Åminstone my way. Det blir ett slags köpstopp.

Syftet är att utmana och "rena" mig själv (Ja, det sista lät floskligt, jag erkänner.). Jag tror att jag ofta shoppar av fel anledningar, och att det är något annat jag behöver. Till exempel egentid, en stund av kreativitet, tänka eller en utflykt i naturen. Det får gärna bli lite jobbigt. Jag tror nämligen att när det blir lite jobbigt och när man är begränsad, då kommer kreativiteten fram. Det ska bli kul att se vad som händer. Jag börjar med tre månader, så får vi se sedan.

Här är mina regler för köpstoppet:
- Inga prylar eller kläder
- Förbrukningsmaterial är ok, dock ska antalet hygienprodukter minskas
- OM jag ABSOLUT behöver något (och då ska det vara en nödsituation, tex att något går sönder): Köp begagnat eller köp något jag kan ha i tio år, minst.
- Presenter är ok, vid födelsedagar. Tänk däremot på VAD, gärna en upplevelse. Gå-bort-presenter ska jag försöka göra själv.
- Barnen: Omfattas inte av köpstoppet. Däremot kommer jag att köpa mindre till dem och av det som är tvunget försöka köpa begagnat. 
- Saker som rör mina hobbys, ex trädgård, bakning, böcker: det är ok om det är rena växter, men inte prydnader, krukor osv. Samma gäller bakning. Böcker lånas på biblioteket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar