tisdag 21 januari 2014

Rensning i badrumsskåpet

Inspirerad av Minimalisterna gjorde jag en genomgång av mitt badrumsskåp idag. Jag har inte bilden av mig själv som särskilt fåfäng och skönhetsprodukter är inget stort intresse för mig, men jag blev ändå överaskad av den lista med produkter jag lyckades få fram.

Kemikalierensning av badrumsskåpet har jag haft i bakhuvudet som ett framtida projekt. Men nu, när jag ser vilken gedigen listan med produkter som finns i mitt skåp, finns det ingen anledning att vänta. Mindre prylar och mer eko - here we go!

I mitt badrumsskåp 21 januari 2014:

Rensades ut och kommer inte ersättas: 
Ansiktsvatten ACO: Använder aldrig. Rensas ut.
Ansiktsscrub från BodyShop: Använder aldrig, gammal.
Kroppsscrub från BodyShop: Använder aldrig, gammal. 
Nattkräm från apoteket: Knappt något kvar så den åkte, och jag kommer inte köpa en ny, dagkräm får räcka.
En parfym
Ögonbrynsfärg
Fem nagellack: Använder aldrig, får bara för mig att jag ska göra det ibland, slutar alltid med att jag tvättar bort det.
Nagellacksborttagning
Fotkräm: Olivolja funkar säkert bättre.
Hårspray: Onödigt. Jag är snygg ändå.
Hårpuder: Samma här.
Intimtvål, apoteket. Olivolja funkar säkert här med.

Kommer bytas ut mot bättre alternativ så snart de tagit slut: 
Rengöringskräm ACO: snart slut, kommer att bytas ut mot bättre alternativ
Dagkräm från apoteket: Behålls och byts ut mot bättre alternativ när den är slut.
Tre st solkrämer
Deo, Apoliva
Tre st bodylotion från diverse håll: Använder upp dem men kommer ersätta dem med olivolja.
Diverse sminkprodukter, underlagskräm, ögonskugga, kajalpenna: Byts ut efterhand. Använder dem så sällan.
Barnschampo, Barnängen KIDS, rosa flaska med stark doft: Åker fortare än kvickt. Tror inte ens jag kommer använda upp den på min dotter. Dumt köp och dumt val.
Barnduschtvål, Spöket Laban, samma här. 
Schampo och Balsam från Wella
Duschkräm från Palmolive.

På plussidan:
Olivolja: Mycket bra!
Ekologisk mascara från UNE, nyinköpt

Nej, jag vägrar byta mot bättre alternativ:
Min extra-starka deo från Apoteket: Där går gränsen.
En parfym vill jag ha kvar.
Torrschampo: Jag är inte där än. Det kanske kommer.

Sammanfattningsvis: En spännande kväll och en ny utmaning! Nu återstår att leta upp bättre alternativ.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar