torsdag 2 januari 2014

Det som driver mig

Det har malt ett tag nu. Det är någonting i hur vi lever som känns så fel i magen.

Vi jobbar för att tjäna pengar och tjänar pengar för att konsumera. Vi konsumerar men eftersmaken är bitter. Vi söker efter något annat. Vi ser vad andra har. Vi börjar om. Ekorrhjulet går runt runt, vi stressar sönder oss och är aldrig nöjda. Vi har för lite tid och ork med det som verkligen betyder något. Vi renoverar sönder våra relationer. Vi ägnar sjukt mycket tid åt vårt utseende och hur det ser ut hemma. På kuppen har vi en miljö som är på väg mot katastrof.

Ja, det låter krasst och ja, jag låter jättepretentiös. Jag blir nästan trött på mig själv innan jag själv har startat. Men jag vill något annat. Jag vill inte vara styrd av prylar och yta. Jag vill jobba mindre och leva mer. Jag vill orka med mina barn när jag kommer hem från jobbet. Jag vill leva på ett sätt där åtminstone jag gör vad jag kan för att denna jord inte ska gå under av denna galna konsumtionshets.

Jag hatar präktighet och jag ska försöka att inte sätta mig på några höga hästar. Jag tänker göra så gott jag kan. Livet med man, jobb, småbarn och hus kommer kräva kompromisser. Men jag tänker att små steg är också steg.

Resan har börjat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar